VECKANS REGELFRÅGA
Vecka 20
När får du INTE spela en provisorisk boll?
A – När du ser din boll landa i ett pliktområde
B – När din boll kan vara förlorad på spelfältet
C – När du tror att din boll kan vara out of bounds (utanför banan)
Rätt svar: A
Förklaring: Enligt Regel 18.3a – en provisorisk boll får inte spelas om det är känt eller så gott som säkert att den ursprungliga bollen är i ett pliktområde.
___________________________________________________________________________________________________________________
Vecka 19
En spelare slår ett slag på greenen med flaggstången kvar i hålet. Spelarens boll stannar mot flaggstången med en del av bollen under greenens yta. Bollen anses hålad.
A – Sant
B – Falskt
Rätt svar: A
Förklaring: Se Regel 13.2c – en boll som vilar mot flaggstången och ligger under greenens yta anses hålad.